Stronę odwiedzono:
26860682 razy
|
Jak wychować czytelnika - warsztaty w Filii nr 10 – relacja
29 września 2018 r. o godzinie 10.00 w Filii nr 10 WiMBP odbyły się warsztaty zorganizowane z myślą o rodzicach i przyszłych rodzicach, przeprowadzone przez dr hab. prof. UR Alicję Ungeheuer-Gołąb.
Podczas spotkania dorośli, którym towarzyszyły baraszkujące wokół pociechy, poznali metody czytania sprawiające największą przyjemność dzieciom w różnym wieku.
Alicja Ungeheuer-Gołąb przypomniała także, iż młody czytelnik różni się od swego rodzica we wszystkich niemal aspektach. Dziecko inaczej pojmuje otaczający je świat, bo jest jego nowym mieszkańcem, uczącym się wszystkiego, także siebie od zera. Kluczem do zrozumienia potrzeb maluszka jest odwołanie się do czterech zmysłów; dotyku (do ciała), wzroku (do oka), słuchu (do ucha) i emocjonalności (do ducha). Z tego ostatniego należy utkać uczuciową sieć łączącą dziecko nie tylko z rodzicem, ale z całym otoczeniem. Zatem czytanie jest dla kilkuletniego czytelnika prawdziwą przygodą pełną obrazów objawiających się w specyficznych ilustracjach oraz w kontakcie fizycznym z rodzicem opowiadającym niezwykłe historie. Lekturę warto także urozmaicić wprowadzając elementy teatru, w którym aktorami są pacynki, zabawki, a nawet palce tańczące przed wzrokiem dziecka.
Być może wszystkie informacje, potwierdzone starannie dobranymi przykładami książkowymi, brzmią poważnie, jednak Pani profesor, przygotowała dla swych słuchaczy coś specjalnego.
Poznaliśmy teorię, czas zatem na praktykę. W drugiej części warsztatów rodzice recytowali swym pociechom zabawne rymowanki, które najlepiej brzmią podczas masażu, łaskotek i czułych uszczypnięć.
Poznawanie siebie nawzajem jest nieodzowne w edukacji dziecięcej. Warto więc odkryć na nowo kształt mamy lub taty obrysowując ich sylwetki. Kolorując te „szablony” dziecko ukazuje swe postrzeganie rodziców, a następnie opowiada o czym mogą myśleć narysowani mama i tata.
Niezwykły wykład przyniósł ze sobą ważne wnioski: czytanie dziecku to zabawa, dialog i budowanie więzi. Tekstowi literackiemu towarzyszą zaś kolory, ruch, czasem też dźwięk (najczęściej śmiech).
Dziękujemy Alicji Ungeheuer-Gołąb za połączenie wszystkich tych składników by uzyskać pokarm dla dziecięcego ducha czytelnictwa.
Warsztaty odbyły się w ramach projektu „Książka w Roli Głównej”.
Filia nr 10 dziękuje Rodzicom za aktywnie spędzony czas w bibliotece.
Sylwia Wierzbińska
------------------------------------------------------------------------------
GALERIA