Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
26853656 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2013

II OGÓLNOPOLSKA DYSKUSJA LITERACKA W FILII NR 5 - relacja

05-12-2013

 

II Ogólnopolska Dyskusja Literacka
w Filii nr 5 - relacja

 

 

Każdy z nas żyje w pewnej społeczności. Łączymy się w grupy, w jakich świadomie lub nie, odgrywamy powierzone nam role. Mamy przyjaciół, bez których czulibyśmy się samotni. A co by się stało, gdybyśmy pewnego dnia usłyszeli z ust tychże przyjaciół, iż bez podania powodu, nie chcą się już z nami widywać? Pytanie takie zadałam dorosłym Klubowiczom DKK, biorącym udział w II Ogólnopolskiej Dyskusji Literackiej. Inspirowane było oczywiście powieścią Harukiego Murakamiego: Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa.

 

Zaczęliśmy zgodnie z wymogami akcji, organizowanej przez Instytut Książki i Wydawnictwo Muza SA, czyli 28 listopada, w deszczowy, śnieżny, zimny i dżdżysty czwartek, kiedy zegar wskazał godzinę 18:00.

 

Żeby dyskusja była ciekawsza, a nasz europejski odbiór stanu ducha bohatera mógł być zweryfikowany z prawdziwym japońskim charakterem, w dywagacjach towarzyszył nam gość specjalny –Wiesława Regel - autorka książki Japonia, niekończące się odkrycie. Okazało się, że jest ona nie tylko podróżnikiem po Azji, który swoje refleksje z wyprawy spisuje z potrzeby serca, ale też miłośnikiem twórczości Murakamiego. Rozmowa zatem była urozmaicona, a częste dygresje skłaniały do refleksji. Toczyła się niespiesznie, przy wtórze muzyki polskiego kompozytora popularnego w Japonii – F. Chopina. Aromatu dodawał jej blask świec, smaku zielona herbata, a charakter zbudowali Klubowicze i zaproszony gość.

 

Dziś, kiedy o tym piszę, mam wrażenie, że było trochę jak w powieści japońskiego twórcy. Tam też fabuła posuwała się naprzód leniwie, częste dygresje z początku trudno było Klubowiczom odnieść do całości, zaś motywem muzycznym przewijającym się przez kolejne strony był klasyczny utwór  Le mal du pays Liszta. Główny bohater książki to krótko mówiąc, 36-letni mężczyzna, który 16 lat wcześniej został przez przyjaciół wykluczony z grupy, bez powodu. Nie dociekał dlaczego go odrzucili, lecz ten fakt mocno zaciążył na jego życiu. Chciał nawet popełnić z tego powodu samobójstwo. Dziewczyna, chcąc poruszyć w nim zablokowane uczucia namówiła go do odszukania dawnych kompanów i poznania prawdy. Czym skończyły się poszukiwania przeczytamy w powieści. Utwór porusza kilka istotnych dla współczesności kwestii takich jak: postrzeganie własnej osoby, wykluczenie społeczne, czy zamykanie się na innych, mimo posiadania kont na portalach społecznościowych. Ale najwięcej mówi o demonicznej wręcz sile wspomnień. To one tworzą historię, dzieje każdego z nas. Ulepszmy więc dziś, by jutro wolne było od błędów i niedomówień.

          

Połączenie literackiego wizerunku bohatera z relacją z podróży Wiesławy Regel sprawiło, że nasz osąd postaci i wydarzeń miał szerszy zakres - spróbowaliśmy dostrzec w Tsukuru typowo japońskie cechy. Wiemy, że jego dystans w stosunku do innych czy stoickie przyjmowanie rzeczywistości wypływa z filozofii buddyjskiej i specyfiki narodu. Tak samo pisarstwo Murakamiego. Mimo, że poznając Bezbarwnego Tsukuru, ma się wrażenie, że nie czyta się powieści o Japończyku, tylko Polaku, Finie… po prostu trzydziestolatku, to już Polak w tak naturalny sposób, nie mówiłby o swoich doświadczeniach erotycznych, które nakreślone są takim samym stylem, jak opis przyrządzania ryby, albo oglądania odjeżdżających pociągów. A Japończycy, co wiemy z opowieści Wiesławy Regel, nie są pruderyjni, i w dziedzinie życia intymnego wykazują dużą swobodę, choć publicznie nie okazują uczuć. Natomiast z pokorą znoszą wszelkie przeciwności losu. Tak jak bohater pisarza z Kraju Kwitnącej Wiśni.

 

Klubowicze, biorący udział w II Ogólnopolskiej Dyskusji Literackiej w Filii nr 5, przyznali, że nie było im łatwo czytać zadaną lekturę, lecz nie żałują trudu. Losy bohatera zagrzały ich do walki o własne szczęście, które przecież poniekąd, jest uzależnione od naszych relacji z innymi.

 

Odpowiadając na pytanie, zadane przeze mnie na wstępie, wszyscy uczestnicy chcieliby poznać przyczynę wykluczenia z grupy. Bazując na doświadczeniach Tsukuru i osobistych przeżyciach uważają, że tylko w ten sposób, mogliby spojrzeć w przeszłość bez wyrzutów sumienia.

 

 

oprac. Aldona Wiśniowska

----------------------------------------------------------------------------------------------

GALERIA 

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: