Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
26849550 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2021

Widzi się to, co się wie cz. 1 „Najpiękniejszą z kobiet świata jest noc”. Motyw nocy w malarstwie Młodej Polski – wykład online

26-03-2021

 

Widzi się to, co się wie cz. 1 „Najpiękniejszą z kobiet świata jest noc”. Motyw nocy w malarstwie Młodej Polski – wykład online doktora Michała Ruta

 

Od malarstwa nokturnowego okresu Młodej Polski doktor Michał Rut - kierownik Działu Sztuki Muzeum Okręgowego w Rzeszowie - rozpoczął cykl trzech wykładów online, mających za zadanie przybliżyć amatorom świat z obrazów.

 

Konstanty Ildefons Gałczyński porównał noc do kobiety, w dodatku tej najpiękniejszej na świecie. A co w nocy dostrzegali malarze przełomu wieków XIX i XX? Jeśli widzieli w niej kobietę, była to zwykle femme fatale, zwodząca mężczyzn na pokuszenie, jak  na obrazie „Nocny ptak” Leona Kaufmana (Kamira), czy „Undula idzie w noc” Bruna Schulza.

 

Ale noc, to też czas, kiedy budzą się demony, mity i legendy, z którymi trzeba się zmierzyć, co możemy zaobserwować np. na płótnie Stanisława Wyspiańskiego, gdzie tańczące krzaki róż okryte przed chłodem, symbolizują złą kondycję próbującej się odrodzić Polski, a delikatnie zarysowany w tle Wawel, jest znakiem drzemiącej historii ("Pałuby na Plantach tańczące") albo w "Zaduszkach. Godzinie duchów" Witolda Pruszkowskiego. Jeśli malarz chciał spotęgować nastrój smutku, zwątpienia do motywu nocy dodawał zimę, co ujrzymy w dziele Józefa Chełmońskiego "Zima. Dworek o zmierzchu", a jeśli wolał pokazać narastanie emocji - mógł w tym celu wybrać oddalające się postacie, jak uczynił Maksymilian Gierymski w "Nocy".

 

Noc – wedle barwnej opowieści doktora Michała Ruta - była częstym tematem prac młodopolskich malarzy, bowiem kryła w sobie tajemnicę, niedopowiedzenia, ujawniała tęsknoty i udręki duszy ludzkiej, skryte lub niewidoczne za dnia - co zarówno było nawiązaniem do romantyzmu, jaki i wpisywało się w ogólne tendencje epoki pełnej symboli.  Dostrzegamy to wszystko w widokach nocnych  ogrodów, parków, sadów - J. Stanisławski "Zmrok"; F .Ruszczyc "Stare jabłonie", ale też w scenach rodzajowych w mieście - L. de Laveaux "Moulin Rouge w Paryżu nocą"; J. Pankiewicz "Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą" – które dodatkowo potęgują uczucie wyobcowania, samotności oraz odsłaniają mroki natury ludzkiej. Tłem dla prezentowanych treści była również tzw. szara godzina - czas przejścia z nocy w dzień, lub z dnia w zmierzch. Nie jest ją łatwo „uchwycić”, więc mamy dziś bardzo ciekawe ujęcia ze względów technicznych: mieszankę ciemnych barw, z których wyłaniają się postacie, mglistych pejzaży rozświetlonych, czy to światłem księżyca, czy latarni ulicznych - S. Masłowski "Wschód księżyca"; A. Chmielowski "Szara godzina". (Taki rodzaj nastrojowego malarstwa zwany był stimmungowym, dla podkreślenia harmonizowania ze sobą barw pokrewnych o niskiej skale intensywności).

 

Reasumując, wykład był bardzo interesujący, podany w przyjemny sposób, pokazał charakterystyczną dla Młodej Polski syntezę: W jednym dziele maksimum różnych doznań. Przykładem może być obraz Władysława Podkowińskiego "Marsz żałobny Chopina" i nawiązanie zarówno do muzyki Fryderyka Chopina jak i wiersza Kornela Ujejskiego.

 

Kolejne spotkanie 23 kwietnia dotyczyć będzie motywów japońskich w malarstwie Młodej Polski. Serdecznie zapraszamy.

 

Organizację spotkania dofinansowano w ramach Rzeszowskiego Budżetu Obywatelskiego na 2021 rok.

 

Aldona Wiśniowska

 

 

NOC A…

OBRAZ

MIASTO

 

A.Gierymski "Wieczór nad Sekwaną";

L. de Laveaux "Moulin Rouge w Paryżu nocą";

J. Pankiewicz "Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą";

OGRODY

 

H. Szczygliński "Park Łazienkowski nocą";

J. Stanisławski "Zmrok";

J. Pankiewicz "Łabędzie w Ogrodzie Saskim nocą";

KOBIETA

 

L. Kaufmann (Kamir) "Nocny ptak";

G. Gwozdecki "Wieczorna tęsknota;"

B. Schulz "Undula idzie w noc";

KRES LUDZKIEGO ŻYCIA

 

J. Malczewski "Thanatos";

A. Chmielowski "Cmentarz włoski o zmroku";

W. Kotarbiński "Mogiła samobójcy";

SZARA GODZINA

 

S. Masłowski "Wschód księżyca";

J. Fałat "Kraków rankiem";

A. Chmielowski "Szara godzina";

DWORY

 

M. Gierymski "Noc";

J. Chełmoński  "Zima. Dworek o zmierzchu";

F. Ruszczyc "Stary dom".

FANTASTYKA

F. Ruszczyc "Nec mergitur" ("Legenda żeglarska")

 

 -----------------------------------------------

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: