|
21 lipca 2011 roku w Gminnym Ośrodku Kultury i Czytelnictwa członkinie Dyskusyjnego Klubu Książki dyskutowały o Królowych, Handlarach, Bazarówach, Kurach, Królowych Biznesu, Gospodyniach Domowych, Matkach Gastronomicznych, Matkach Klozetowych, Madonnach Parapetowych, Księżniczkach, Urzędniczkach, Biurwach, Złych Dziewczynkach, Radykalnych Księżniczkach, Naiwnych Dziewczynkach, Babskach, Maryjach Zbrojnych, Żelaznych Dziewicach, Łobuzarach i innych kobietach z „Kieszonkowego atlasu kobiet" Sylwi Chutnik.
Debiut prozatorski Sylwii Chutnik, kulturoznawczyni i działaczki społecznej, zdaniem klubowiczek zasłużył na wszystkie przyznane mu nagrody. Cztery nowele dziejące się na warszawskiej Ochocie, których bohaterki (trzy kobiety i jeden "Paniopan”) żyją w świecie swoich niemożliwych do zrealizowania marzeń i dawnych wspomnień, niezrozumiane przez otoczenie bardzo poruszyły członkinie Klubu. Autorka umiejętnie portretuje swoich bohaterów, każdy z nich jest wyrazisty i „żywy”; używa języka, który sprawia, że jesteśmy jakby w środku opowiadanej historii. Pisarka bez wątpienia posiada niezwykły dar obserwacji rzeczywistości i opisywania tego, co zaobserwuje. W książce znaleźć można wiele znakomitych obserwacji, opisanych językiem pełnym współczesnych i najbardziej aktualnych odniesień do naszego tu i teraz. Autorka stworzyła obraz współczesności z jej największymi brudami, nietolerancją, zaściankowością, prymitywizmem, małością i gnuśnością– zauważyła jedna z członkiń. Losy Czarnej Mańki, która tak jak jej matka dopełnia swego losu handlując w blaszanej budzie garnkami, Pani Maria – łączniczki z czasów Powstania Warszawskiego, Pana Mariana - Paniopana, który został wtłoczony w swoją płeć jakby przypadkiem oraz Marysi, która jako jedyna buntuje się przeciw zastanej rzeczywistości stały się punktem wyjścia do dyskusji o losie kobiet. Losy głównych bohaterek, pod warstwą humoru i gorzkiej ironii skrywa bowiem smutną prawdę o wielu polskich kobietach: wykluczonych, pochodzących z marginesu społecznego, nieszczęśliwych, zniewolonych i bezsilnych wobec zakleszczenia w społeczeństwie.
Marta Gąsiorowska