Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
26849566 razy

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

Pogoda

ZOBACZ TAKŻE:

 

Współpraca z

Współpraca z

 

 

 

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Współpraca z

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca zwww

ZAKUP NOWOŚCI

 

 


Zakup nowości wydawniczych w 2019 r. realizowany jest ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Zapytaj bibliotekarza

 

DKK w Jaśle

Haruki Murakami: 'Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa"

18-12-2013

Najważniejsze jest stanąć w prawdzie

 
28 listopada 2013 r. Dyskusyjny Klub Książki Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaśle wziął udział w II Ogólnopolskiej Dyskusji Literackiej. Przedmiotem rozmowy był bestseller japońskiego pisarza Haruki Murakami „Bezbarwny Tsukuru i lata jego pielgrzymstwa”.
Główny bohater, aby poradzić sobie z traumą młodości, musi podjąć wyzwanie losu. Przeszłość nie jest ostatecznie zamknięta i domaga się eksplikacji.  Oskarżenie, ciążące na nim, determinuje postępowanie Tsukuru, który nie bacząc na konsekwencje poszukuje prawdy.
Joanna Bator, recenzując książkę, zwróciła uwagę na niejednorodność znaczeniową powieści: „Murakami pisze powieści podwójnie kodowane. Pod historią czyichś przygód, mniej czy bardziej fascynujących, ukrywa się inny tekst”.
Barbara Siuta zauważyła, że Tsukuru prezentuje cechy Japończyka takie jak układność, zamknięcie w sobie, brak okazywania uczuć, co utrudnia mu drogę w poznaniu prawdy i … siebie.
Stanisława Czernik uznała, że jest to powieść o dojrzałości w relacjach ze światem. Jednak najważniejsze jest stanąć w prawdzie i przyjąć ją do wiadomości jakakolwiek ona jest. Do tego potrzeba odwagi. Tsukuru ją odnalazł i odzyskał siebie. Można powiedzieć, że zyskał własną barwę – dodała.
Książka raczej dla dorosłych czytelników, równolegle czytałam „Na południe od granicy, na zachód od słońca”, cały czas miałam wrażenie, że dużo obsesji,przeżyć, dylematów i pragnień łączy bohaterów tych powieści, a także sytuacje i umiejscowienie akcji – powiedziała Zofia Wojdyła.
Urszulę Wójcik zastanowił tytuł, który sprowokował ważne pytania. Co jest kluczem do bezbarwności? i czym różni się bezbarwny od szarego?
Ponieważ kolory definiują człowieka, na zakończenie opowiedzieliśmy o własnych kolorach, z którymi się utożsamiamy. Co ciekawe żaden się nie powtórzył.

 

„Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa” Haruki Murakami


Motto: Możliwość zwierzania się bez ukrywania czegokolwiek, to tylko jeden z powodów posiadania przyjaciół.

Jest to historia przyjaźni pięcioosobowej grupy młodych ludzi z Nagoi, którzy w latach ich nauki w liceum podjęli opiekę nad opóźnionymi w rozwoju dziećmi. Ta praca społeczna, zainicjowana przez nauczycieli, połączyła ich we wspólnym wysiłku, wykorzystując ich wrodzone zdolności i predyspozycje. Bardzo dobrze czuli się ze sobą tak, że stali się nierozłączni. Do czasu…
Główny bohater – Tsukuru Tazaki pochodził z zamożnej rodziny. Nie posiadał specjalnych uzdolnień- można rzec „przeciętniak”. Było w nim jednak coś, co go różniło od otoczenia – nadmierna, wręcz nienormalna fascynacja dworcami kolejowymi. To właśnie zainteresowanie spowodowało, że postanowił studiować architekturę i musiał wyjechać na uczelnię do Tokio. Ta decyzja zachwiała ten ich zdawałoby się scementowany związek uczuciowy i myślowy, co w konsekwencji doprowadziło do odrzucenia go przez grupę przyjaciół (bez podania przyczyny). Tsukuru bardzo to rozstanie przeżywał i był bliski popełnienia samobójstwa. Z tego stanu ducha wydobył się dzięki poznaniu kolegi ze studiów – Haidy. Prowadzone z nim rozmowy przywróciły na nowo sens jego życiu. Ukończone studia, o kierunku jaki sobie wymarzył, pozwoliły znaleźć dobrą pracę przy projektowaniu dworców kolejowych (nie bez kozery nosił imię Tsukuru czyli budujący). Wiódł życie bezproblemowo. Nie miał trudności finansowych, nie miał też wielkich wymagań, nie miał nałogów. Potrafił dostosować się do otoczenia. Nie brakowało mu też kobiet, aby zaspakajał swoje potrzeby seksualne. Ale…
Barwę życia nadaje miłość, a ta nie przychodziła. Lecz i dla Tsukuru zabłysło światełko w tunelu. Było nim poznanie Sary, przed którą otworzył swoje poranione serce. Sara mobilizuje Tsukuru, aby dotarł do źródeł tego nagłego odrzucenia przez grupę przyjaciół. Zdopingowany postanawia, po szesnastu latach odwiedzić ich i poznać prawdę. Prawda okazuje się niesłusznym, okrutnym pomówieniem Tsukuru o gwałt koleżanki z ich grupy – Białej. Biała opowiedziała o tym swoim przyjaciołom i uczyniła to tak wiarygodnie, że jej uwierzono. Oburzenie ich na tak niegodny czyn było zrozumiałe i zrozumiałe było odrzucenie Tsukuru poza nawias. Poznanie prawdy pozwoliło Tsukuru by „zamróz uczuciowy”, który w nim tkwił głęboko zaczął topnieć i stworzyło szansę na miłość. Miłość do Sary.
Indywidualność Tsukuru była mniej widoczna, bo nie potrafił jej wyeksponować.
Dlatego postrzegany był jako bezbarwny. Nawet jego nazwisko nie zawierało określenia koloru, jak u innych członków grupy koleżeńskiej. Wszakże posiadał bogate życie wewnętrzne, które starannie ukrywał, jakby niedowierzając swoim możliwościom. Każdy bardzo pragnie słownej akceptacji, która dodaje sił i wiary w siebie. Dlatego tak bezcenna jest przyjaźń i życzliwość ludzka, bo żeby można rozwijać to co dobre i ważne w człowieku, potrzeba ciepła drugiej osoby.
Nie można mu odmówić również witalności, która sprawiła, że przełamał stereotypy grupy i wyjechał realizować swoje pasje życiowe, że podniósł się po porażce, którą była utrata przyjaciół.

Witalność daje naturalny blask człowiekowi, nie był więc bezbarwny.

Barbara Tora
DKK MBP w Jaśle
Uniwersalizm japońskiego kolorytu czyli Bezbarwny Tsukuru

Bohater przeżywa silny kryzys wewnętrzny związany z traumatycznym wydarzeniem z lat wczesnej młodości. Zostaje w niezrozumiały dla niego, nagły i niespodziewany sposób wykluczony z paczki przyjaciół, z którymi jest silnie emocjonalnie związany. Czuje się tak dogłębnie zraniony, że nie podejmuje próby wyjaśnienia. Bliski samobójstwa wyjeżdża do Tokio na studia, prawie zrywa a przynajmniej mocno ogranicza kontakty z własną rodziną. Zamyka się w sobie, opancerza, jego tryb życia ogranicza się do studiów, potem pracy, powierzchownych związków towarzyskich i erotycznych. Tsukuru boi się, że może znowu zostać zraniony ale w rzeczywistości pod cienką błoną codziennych nawyków jątrzy się cały czas dawna niezabliźniona rana.
Tsukuru jest człowiekiem inteligentnym i wrażliwym, próbuje oczywiście rozwikłać przyczynę odrzucenia, analizuje osobowości przyjaciół, ich i swoje postępowanie, skłonny jest przypisać sobie część winy. Rośnie w nim kompleks człowieka bezbarwnego, bez koloru jak powiada, który niewiele może dać innym. To jeszcze bardziej usztywnia jego postawę w kontaktach z innymi i powoduje, że popada w coraz większą samotność.
Spotkanie z Sarą, kobietą swobodną i bezkompromisową uświadamia mu boleśnie zarówno własne wyobcowanie jak i potrzebę prawdziwej bliskości.
Sara stawia warunek: musisz poznać prawdę, aby zrekonstruować siebie prawdziwego, poznać kim jest Tsukuru. To można wtedy, kiedy staniesz oko w oko z rzeczywistością.
Zagadka zostaje rozwiązana w kolejnych odsłonach, sny i rojenia wyjaśnione i rozwiane. Dopiero teraz bohater poznaje naprawdę swoich przyjaciół ale i siebie. Umie już nazwać lęki i gotów jest zrzucić pancerz, związać się naprawdę z kobietą, odnowić więzi z rodziną, światem. Droga poznania okazała się bolesna ale owocna.
Psychologiczny problem kształtowania osobowości do czego w gruncie rzeczy sprowadza się meritum tej powieści, jest u autora przedstawiony bardzo ciekawie, dojrzałość osiąga się dzięki relacjom ze światem, jego bodźcom ale konieczna jest współpraca podmiotu i emocjonalna i intelektualna. Wrażliwość jest Tsukuru dana z natury, intelektualnie wiele dała mu relacja z przyjacielem Haidą. Jednak najważniejsze jest stanąć w prawdzie i przyjąć ją do wiadomości jakakolwiek ona jest. Do tego potrzeba odwagi. Tsukuru ją odnalazł i odzyskał siebie. Można powiedzieć, że zyskał własną barwę.
Powieść jest inspirująca, dobrze się ją czyta, daje do myślenia. Mimo japońskiego kolorytu jest uniwersalna.
 
Stanisława Czernik
DKK MBP w Jaśle
Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: