Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
26856165 razy

Kultura w Rzeszowie

Współpraca z

Pogoda

ZOBACZ TAKŻE:

 

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Współpraca z

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

Zapytaj bibliotekarza

 

DKK w Przemyślu

Alexandra Popoff: „Żony- w cieniu mistrzów literatury rosyjskiej”

07-08-2015

Literatura, literatura. To nie jest tylko zasługa pióra…  - pisał Marian Hemar.

Ile zawdzięczali żonom Fiodor Dostojewski, Lew Tołstoj i inni bohaterowie biograficznej opowieści Alexadry Popoff? Ile tym kobietom zawdzięcza literatura rosyjska? To pytania, na które daje odpowiedź sześć opowieści biograficznych Aleksandry Popoff, których bohaterkami są Anna Dostojewska, Zofia Tołstoj, Nadieżda Mandelsztam, Vera Nabokow, Jelena Bułhakow, Natalia Sołżenicyn. 
Czyta się owe biografie z pewną dozą irytacji, aż do tego stopnia podporządkowane władzy męża..? Po głębszej refleksji pojawia się jednak nić zrozumienia.
Żony mistrzów były nie tylko matkami ich dzieci, ale również stenografkami, redaktorkami, tłumaczkami, wydawały utwory swoich mężów. Były również inspiracją i pierwszymi czytelniczkami, recenzentkami wielkich utworów. Rosjanie traktowali pisarzy jak proroków i oddanie ich żon było rzeczą naturalną, oczywistą.
Jak trudne jest bycie żoną pisarza wie sama autorka, bo Alexandra Popoff wychowała się w rodzinie literata. Zofię Tołstoj określano mianem „niani mężowskiego talentu”, ale to określenie można odnieść do wszystkich przedstawionych kobiet. Bycie towarzyszką życia geniusza to trudne wyzwanie, wiąże się z ochroną męża przed codziennymi troskami, znoszeniem jego zmiennych nastrojów, problemów związanych z brakiem poczucia własnej wartości bądź egocentryzmem.
Przedstawione kobiety dobrowolnie godziły się na taki los, widząc w nim swoje posłannictwo. Jelena Bułhakow pisała Prawdziwy talent jest szczęściem i ciężarem – jeden człowiek mieści w sobie „wielu” i każdy ma coś do powiedzenia. To zachwyt i koszmar. Ale to oni dają nam to czego nie umiemy dostrzec – bez tej ich mnogości.
 Kobiety rosyjskie bardziej niż kobiety z Zachodu oddane były sprawom swoich mężów, wynikało to z tradycji, kultury, mentalności, np. Natalia Sołżenicyn nie lubiła określenia „poświęcenie” nazywała swoje oddanie mężowi po prostu „miłością”. Stąd rola przy boku męża, ochrona i przechowywanie archiwów przed cenzurą nawet kosztem bezpieczeństwa własnego i rodziny.
Ponadto kobiety wielkich rosyjskich pisarzy odznaczały się dobrym gustem literackim i znając wartość twórczości swoich mężów z wyboru przyznawały sobie drugoplanową rolę strażniczek literatury.
 
DKK w Przemyślu
 
 
 
 
Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: