Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
26848658 razy

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

Pogoda

ZOBACZ TAKŻE:

 

Współpraca z

Współpraca z

 

 

 

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Współpraca z

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca zwww

ZAKUP NOWOŚCI

 

 


Zakup nowości wydawniczych w 2019 r. realizowany jest ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Zapytaj bibliotekarza

 

DKK w Nowej Sarzynie

Majgull Axelsson: "Ja nie jestem Miriam”

05-07-2016

W kolejnym spotkaniu DKK, które odbyło się 30 czerwca 2016 r. uczestniczyło dziewięć osób. Omawiana była powieść szwedzkiej autorki Majgull Axelsson ,, Ja nie jestem Miriam”. Tym razem wszyscy klubowicze byli zgodni: książka jest świetna. Pisarka jest znana z tego, że ,, wyciąga’’ niewygodne fakty z powojennej historii Szwecji, między innymi: przymusowe sterylizacje kobiet, ksenofobię. W tej książce opisuje prześladowania Romów w latach 40. i 50. XX wieku. „Szwedzi znaleźli swoich czarnuchów tuż po wojnie” powiedziała Miriam, 85- letnia Romka bohaterka powieści. Romka, która przeżyła piekło Auschwitz i Ravensbrück, gdzie udawała Żydówkę gdyż w obozach Żydzi byli lepiej traktowani od Romów. Po wojnie, żeby przeżyć udawała Szwedkę. Była świadkiem pacyfikacji przez prawowitych szwedzkich obywateli cygańskiego osiedla i wielu innych szokujących wydarzeń. Po koniec życia postanowiła opowiedzieć swoją prawdziwą historię. Na powiernicę wybrała wnuczkę. Dyskusja rozpoczęła się od omówienia nieporównywalnej sytuacji Romów w Polsce i w pozornie tolerancyjnej oraz otwartej Szwecji. Mówiono o ich odrębności kulturowej i cywilizacyjnej, nieumiejętności zasymilowania się ze społeczeństwem kraju, w którym żyją. O tym, że nienawiść do nacji przenosi się na nienawiść do konkretnych osób, że do każdego człowieka należy przykładać indywidualna miarę, oceniać jednostkę za to jaka jest, a nie za pochodzenie. Żeby stereotypy nie przesłoniły człowieczeństwa. O przejmującym wątku ,, obozowym’’ powiedziano, że autorka pokazała ,,fabrykę’’ od środka. Na temat bohaterki padły stwierdzenie, że jest to wiarygodna, wyrazista postać, nie łzawa i nie ,,przedobrzona’’. Wykazywała się bystrością, intuicją i wielką mądrością życiową. Inaczej nie pogodziłaby w sobie trzech tożsamości: Romki, Żydówki i Szwedki. Na koniec padło zdanie, że nie można być szczęśliwym człowiekiem, jeśli nie można być sobą, mówić w ojczystym języku, nie przyznawać do narodowości, pochodzenia.

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: