Podróż w głąb świata Photoshopa, Instagrama i reality show
21 lutego w Dyskusyjnym Klubie Książki omawialiśmy wydaną w 2019 r. książkę reportażystki Elżbiety Turlej pod tytułem Naciągnięte - czyli: Jak Polki uwierzyły, że tylko piękne bedą szczęśliwe. Książka jest zbiorem prawdziwych historii kobiet - ofiar przemysłu beauty. Swoją przekrojową opowieść o przemyśle beauty autorka rozpoczyna wspomnieniem pionierskich czasów używania Photoshopa na początku lat 90 - tych, gdy zaczęto przerabiać zdjęcia kobiet, naśladując zachodnią prasę. Dowiedziałyśmy się z książki, że pierwsze na świecie zdjęcie poddane obróbce cyfrowej wykonał John Knoll - specjalista od efektów specjalnych w filmie Gwiezdne wojny. Później niesłychanie modne stały się tzw. metamorfozy kobiet - programy o operacjach plastycznych w stylu Sekrety chirurgii, ktore miały spełniać marzenia kobiet o idealnym wyglądzie i być gwarantem lepszego życia. Jak się okazuje, większość poddanych ryzykownym zabiegom osób żałowała zgłoszenia się do programu, w skrajnych przypadkach pozostały kłopoty ze zdrowiem czy oszpecenia ciała. Dalsze rozdziały przybliżają funkcjonowanie niesłychanie drogich instytutów odchudzania, oferujących przeróżne, często zupełnie nie poparte wiedzą medyczną , kuracje. Jak przyznaje autorka, kobiety, za uzyskanie zgrabnej sylwetki są w stanie znieść i zapłacić bardzo wiele. Na koniec zamieszczono wypowiedź chirurga plastycznego, który przyznał, że musimy na nowo stworzyć i zaimplantować pojęcie wolności, gdyż ta, o której dziś wszyscy myślimy jest kaleka. Brakuje w niej bowiem odpowiedzialności za drugiego, żywego człowieka. Jedynym ratunkiem jest uchwalenie przepisów prawnych dotyczących tego, kto i w jaki sposób może ingerować w ludzkie ciało i kto ponosi odpowiedzialność za ewentualne powikłania. Konieczne jest również ustanowienie prawa dotyczącego zawodu kosmetologa, dietetyka, psychoterapeuty itp. Przede wszystkim potrzebna jest wiedza o tym, co dzieje się w ludzkim ciele pod wpływem wszystkich cudownych terapii, substancji czy diet.
Agnieszka Szela