Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Zapytaj bibliotekarza

DKK w Przemyślu

„Boznańska. Non finito”

11-04-2022

Dyskusyjny Klub Książki poleca:Angelika Kuźniak „Boznańska. Non finito”

 

21 marca 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki, podczas którego omawiano biografię najwybitniejszej polskiej malarki okresu Młodej Polski - Olgi Boznańskiej. Autorką książki „Boznańska. Non finito” jest znana biografka i reporterka Angelika Kuźniak. Pisarka w 2017 roku gościła w przemyskiej bibliotece na spotkaniu autorskim, podczas którego powiedziała: pisanie biografii to dla mnie spotkanie z drugim człowiekiem.


Olga Boznańska herbu Nowina urodziła się 15 kwietnia 1865 r. w Krakowie. Jej matka Eugenia była nauczycielką rysunku. Uczyła swoją córkę rysować w okresie jej dzieciństwa. Ponieważ córka z matką rozmawiała wyłącznie po francusku (matka Olgi była z pochodzenia Francuzką) trudno jej było porozumiewać się z rówieśnikami po polsku. Ojciec – Polak, był inżynierem budownictwa. To on (prawdopodobnie) zaprojektował ich dom rodzinny przy ul. Wolskiej 21 w Krakowie.

 

Olga już od wczesnego dzieciństwa wykazywała zdolności artystyczne – zwłaszcza w kierunku rysunku. Po okresie dzieciństwa, kiedy to edukacją dziewczynki zajmowała się matka, przyszedł czas na kontakty z malarzami profesjonalnymi. W tym czasie w Krakowie tworzyli swoje dzieła m.in. Jan Matejko, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer.

 

Młoda dziewczyna miała okazję podziwiać ich dzieła oraz uczyć się od nich technik malarskich. Ponieważ w tym okresie w Polsce (lata 1880–1900) kobiety nie były przyjmowane na wyższe uczelnie Olga podjęła studia w Monachium(1886–1898). Tu studiuje, ale także prowadzi bogate życie towarzyskie. Ma przyjaciółki i romansuje z panami. Z tego „dobrego” czasu datują się dwie wielkie miłości Olgi Boznańskiej. Narzeczonym malarki był Józef Czajkowski, także malarz. Uczuciem darzył ją również Franciszek Mączyński – architekt.


Olga dawała im swoją atencję i życzliwość oraz przyjaźń, a nawet platoniczne uczucie – nie była jednak zdolna do miłości fizycznej. W Monachium namalowała też swoje obrazy – „Głowa kobiety – studium”, „Matka z dzieckiem”, „Dama w białek sukni”, „Dziewczynka z chryzantemami”, „Autoportret w stroju żałobnym”. Po latach powiedziała: „W Monachium nauczyłam się malować”.


W malarstwie wtedy modny staje się japonizm. Olga namalowała w tym stylu obrazy – m.in. „Japonka” (1889) czy „Pani Pearson”.


Początek wieku XX – aż do jej śmierci w 1940 r. to okres paryski. Olga mieszka i tworzy w Paryżu, a „pomieszkuje” w Krakowie, który w tym czasie był w pod zaborem austriackim. Nie lubi Krakowa – uważa, że jest brudny, nieprzyjazny, zbyt krytycznie przyjmujący jej malarstwo. W Paryżu artystka styka się z twórczością Maneta – jednego z pierwszych impresjonistów. Ten kierunek w malarstwie i techniki z nim związane rodzą się na przełomie XIX i XX wieku.


Olga Boznańska jest doskonałą portrecistką. Artystka malowała powoli, uważnie obserwując modela i wnikliwie analizując jego stan psychiczny. Jej obrazy to najczęściej portrety osób znajomych, ale także postaci dzieci – np. „Dziewczynka z chryzantemami”, „Imieniny babuni” (znanych ok. 25). Maluje również autoportrety – jest ich ok. 30. Znany i ceniony jest „Portret starca”, „Portret damy w czarnej sukni”, „Portret Henryka Sienkiewicza”. Można powiedzieć o niej: wybitna mistrzyni portretu. Oprócz portretów Boznańska maluje też pejzaże i martwą naturę – w tym m.in. „Martwa natura ze szkłem i porcelaną” czy „Martwa natura hiszpańska”.Jej obrazy mają stonowaną kolorystykę. Nie wszystkim podobała się stosowana przez nią paleta barw – często była krytykowana.


Okres kiedy malarka była osobą w pełni dojrzałą, zdecydowaną na życie w pojedynkę, bez partnera, przypada na czas, kiedy osiedliła się na stałe w Paryżu. W swoim rodzinnym mieście Krakowie jedynie „pomieszkiwała” przez kilka czy kilkanaście tygodni. W tym czasie traciła kolejno najbliższe jej osoby. I tak: matka Eugenia zmarła na gruźlicę. Siostra Izabela – chora psychicznie alkoholiczka i narkomanka popełniła samobójstwo, a ojciec Adam zmarł w Krakowie śmiercią naturalną.


Samotność Olgi spowodowała nieco dziwne dla wielu osób zachowania artystki. W swojej pracowni i mieszkaniu hodowała myszy, a jej ukochany pies po swoim odejściu został wypchany i umieszczony w centralnym punkcie pomieszczenia. Odwiedzający ją modele czy znajomi wyrażali opinię, że jest niedbaluchem, a zajmowany przez nią lokal jest brudny i zapuszczony. Wrażenie to potęgowały szybko rozmnażające się myszy oraz niedbały strój Olgi.


Olga Boznańska zmarła w samotności w Paryżu 26 października 1940 r., w szpitalu Sióstr Miłosierdzia. Została pochowana na cmentarzu Montmorency niedaleko stolicy. W testamencie zapisała swój majątek – dom w Krakowie – dla krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.


Stworzyła wiele dzieł, ale tylko nieliczne jej prace znajdują się w muzeach – w tym m.in. w Poznaniu.


Autorka biografii Olgi Boznańskiej – Angelika Kuźniak z wielką dokładnością, skrupulatnością i starannością wykorzystała dostępne materiały (listy, materiały archiwalne i dokumenty). Powstał dzięki temu barwny, portret wybitnej artystki, który prezentuje twórczość Boznańskiej z różnych perspektyw. Opowieść Angeliki Kuźniak może zainteresować zarówno fanów malarstwa, jak i miłośników interesujących biografii.

 

Aleksandra Baczyńska (DKK)

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: