Stronę odwiedzono:
26825724 razy
|
„Łukasiewicz” – gra historyczno-literacka zorganizowana przez Oddział dla Dzieci i Młodzieży oraz Dział Komputeryzacji Procesów Bibliotecznych w ramach obchodów Roku Ignacego Łukasiewicza – relacja
W ramach obchodów Roku Ignacego Łukasiewicza 30 września odbyła się historyczno-literacka gra miejska „Łukasiewicz”. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Prezydenta Miasta Rzeszowa, Marszałka Województwa Podkarpackiego, Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podkarpackiego oraz Podkarpackiego Kuratora Oświaty. Uczestnicy gry mieli okazję zapoznać się z biografią, osiągnięciami naukowymi i zawodowymi polskiego wynalazcy - Ignacego Łukasiewicza. Poszczególne punkty gry były zlokalizowane w 11 miejscach w centrum Rzeszowa, zarówno tych związanych z życiorysem pioniera przemysłu naftowego, jak też ważnych dla rzeszowskiej kultury i historii. Solidna porcja wiedzy została przekazana w lekkiej formie, przy okazji dobrej zabawy. Gracze nie musieli wcześniej zgłębiać biogramu Łukasiewicza. Liczyły się: spostrzegawczość, czytanie ze zrozumieniem, wiedza ogólna oraz czas, w którym cała drużyna ukończyła zmagania.
Do rywalizacji, pomimo niesprzyjających warunków pogodowych, przystąpiło 20 pięcioosobowych drużyn. Każdy zespół, posługując się otrzymaną kartą gry, miał za zadanie odwiedzić zaznaczone na niej punkty, odnaleźć w nich „agentów”, rozwiązać otrzymane zagadki i - za poprawne odpowiedzi - zebrać komplet pieczątek.
Na mapie gry „Łukasiewicz” znalazły się takie miejsca jak: rzeszowski Ratusz, kamienica „Luftmaszyna”, Biuro Wystaw Artystycznych, Muzeum Dobranocek ze zbiorów Wojciecha Jamy, Księgarnia „Epoka”, I Liceum Ogólnokształcące, Fontanna Multimedialna, Oddział dla Dzieci i Młodzieży oraz Czytelnia Główna WiMBP.
Meta gry miejskiej była ulokowana w Ogrodach Bernardyńskich, gdzie na uczestników czekała ciepła herbata oraz poczęstunek. Atrakcją były również pokazy naukowe i doświadczenia przygotowane przez Podkarpackie Centrum Nauki „Łukasiewicz”, które korespondowały z postacią i dorobkiem bohatera gry. Odbyło się tam również uroczyste rozstrzygnięcie i rozdanie nagród w postaci kart podarunkowych do Empiku oraz drobnych upominków ufundowanych przez Kino „Helios”. Pierwsze miejsce zdobyła drużyna “DESMOLE” z Zespołu Szkół Muzycznych Nr 1 w Rzeszowie, przybiegając na metę krótko po godzinie od rozpoczęcia gry (11:02:04). Na drugim miejscu uplasowała się grupa “A TO MY” ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Rzeszowie, natomiast trzecie miejsce wywalczyła młodzież z Zespołu Szkół Samochodowych w Rzeszowie pod nazwą “KLAKSON”. Nagrodzone zostały jeszcze dwa zespoły: “SPOŁECZNA NR 2” z Zespołu Szkół Społecznych w Rzeszowie oraz “SP2” ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Rzeszowie.
Uroczystego wręczenia nagród dokonały: Katarzyna Pawlak - Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bożena Janda – Dyrektor Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie, Renata Pasternak – kierownik Działu Udostępniania Zbiorów Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie i Monika Patronik-Wajcowicz – pracownik Oddziału dla Dzieci i Młodzieży WiMBP w Rzeszowie.
Biblioteka składa serdeczne podziękowania partnerom wydarzenia i patronom medialnym: Urzędowi Miasta Rzeszowa, Podkarpackiemu Centrum Nauki „Łukasiewicz”, Polskiemu Radiu Rzeszów, TVP3 Rzeszów, „Gazecie Codziennej Nowiny” portalowi nowiny24.pl, Muzeum Dobranocek ze zbiorów Wojciecha Jamy w Rzeszowie, Biuru Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, Kinu „Helios” oraz Księgarni „Epoka”.
Monika Patronik-Wajcowicz
Marta Biały
-----------------------------------------------------------------------------
GALERIA